Ministr Plaga se toho nebojí! Výborně!
Protože se objevují hlasy odmítající různé rozumné kroky ministra školství v oblasti státní maturity, rád bych se pokusil vysvětlit. proč bychom neměli z této cesty sejít. Křiklouni mají různou, i velmi agresivní munici - já bych tentokrát připojil hlas rozumu. Objevil se i názor, že zrušení povinné maturity z matematiky je "přídavkem ke zrušení jednotné metodiky písemné a ústní zkoušky z češtiny a cizího jazyka, čímž novela působí jako tichý atentát na státní maturitu vůbec, jako téměř úplné znehodnocení její certifikační funkce."
U toho bych se rád zastavil. Volám: Super! Hurá! Už aby to bylo! A je typické, že se tu zmiňuje "certifikační funkce", tedy byrokratický úkon. Jak je důležitá "certifikační funkce" třeba řidičského průkazu? Člověk ho má nebo nemá, přičemž rozhoduje, jak se za volantem chová, jak ohleduplně a bezpečně řídí. Nikoho nezajímá, kolik bodů měl u testu v autoškole. Stejně tak maturita. A rád bych uvedl několik důvodů, proč jsem rád, že se do toho ministr Plaga opřel a proč si myslím, že by se neměl zastavit.
Každá střední škola má nějaký profil absolventa. Zdravý rozum jasně říká: ať si tedy vytvoří maturitní zkoušku na míru, která bude ukazovat standardy školy. Pokud je důležitější ekonomicky zaměřená matematika pro hoteliéry, nechť taková je. Pokud je na jiné školy důležitější například geografické nebo technické zaměření matematiky, máte volné ruce. A pokud matematiku na této úrovni nepotřebujete, pryč s ní, jiné předměty jsou užitečnější. To samé v jiných předmětech i oborech. Pak bude maturita logickým a pedagogicky konzistentním uzavřením vzdělávací cesty, ať se jedná o gymnazistu nebo žáka praktičtěji zaměřené školy.
Druhý důvod pro zrušení státní maturity je atmosféra strachu a obav, kterou pociťují všichni: žáci, rodiče, učitelé i vedení škol. Maturita by přitom měla být svátkem vzdělávání, slavnostním ukončením společné cesty. Měla by zohlednit celé čtyři roky společné práce a měla by se odehrávat v příznivém prostředí dobrého klimatu - ostatně jako každodenní výuka. Ne být nahodilým testem, vytvořeným anonymními školomety, který ničí radost ze vzdělávání.
Další důvod je také závažný: statní maturita dlouhodobě ničí kvalitu vzdělávání. Natolik, že 99% učitelů maturitních předmětů neučí žáka svobodně, pro jeho budoucí profesní a studijní dráhu, ale jen pro maturitu - v podstatě jen dílčí a nedůležitý krok na dráze budoucího odborníka nebo pracovníka. Žáci celé roky slyší: to bude v maturitě, bez tohohle maturitu neuděláš, nepustím tě k maturitě a podobně. Tedy výhradně negativní motivaci. Zmizela svoboda zastavit se s jednou třídou u knihy, která se jim líbí, třeba i několik hodin a s jinou psát verše, vytratila se kreativita, svoboda a pozitivní atmosféra.
A to nechci rozebírat ty už stokrát přebrané věci: že je pro vzdělávání škodlivá, velmi byrokratická, nesmyslně drahá, jen formální a jednostranná (tedy nezohledňující důležité dovednosti a softskilly), nespravedlivá, plná chyb a celkově zastaralá a hloupá. Neodpovídající profilu oboru a jednotlivých škol. Chci podpořit v tomto kroku ministra a nejsem sám. Navrhuji, ať se školometi uklidní a ustoupí vzdělávacímu pokroku, individuálnímu přístupu a autonomii škol - tedy jasným znakům kvality ve vzdělávání.
Robert Čapek
Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?
První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.
Robert Čapek
Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje
I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)
Robert Čapek
Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!
Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.
Robert Čapek
Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?
Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.
Robert Čapek
Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?
L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.
Robert Čapek
Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace
Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.
Robert Čapek
Radek Sárközi na cestě lží
Proč ten, kdo mluví za několik tisíc učitelů a desítky ředitelů škol a kdo si pro sebe tuneluje nálepku „prezident pedagogické komory“, není důvěryhodná osoba? Protože lháři nikdo nevěří a Radka Sárköziho jeho lži dohánějí...
Robert Čapek
Malá testová drobnička
Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.
Robert Čapek
Radek Sárközi, prezident Titaniku
Média během stávky a po ní představují Radka Sárköziho jako prezidenta Pedagogické komory, ne jako šéfa spolku Pedagogická komora. To vzbuzuje dojem, jakoby učitelé měli profesní komoru po vzoru lékařů – což není pravda. Nemají.
Robert Čapek
Stávka učitelů: poučení z krizového vývoje
Stávka učitelů skončila, je čas sebrat padlé a počítat ztráty. Celá ta nešťastná událost nemá vítěze, jen poražené. Viníky jsou jednoznačně odbory a jejich největší podporovatel ve stávce, (falešná) Pedagogická komora - spolek.
Robert Čapek
Když někdo chce vyvracet školní „mýty“ vlastní mytologií aneb když hloupost kvete
Když každý moudřejší ustoupí, potom si hlupáci budou dělat, co se jim zachce. Pro začátek jasné slovo: článek Zuzany Růžičková „Tabu českého školství: základka není pro všechny a hloupé děti existují“ je sám hloupý a plný mýtů.
Robert Čapek
Škola nebo Alcatraz aneb energeťáková prohibice
Proč se žáky pracovat, když se jim věci mohou rovnou zakázat? Proč by učitelé měli být pedagogy, když být dozorcem je o tolik snazší....
Robert Čapek
Český rozhlas, Jana Karvaiová a domácí vzdělávání: švédská trojka? Ruská? Ne, smutná!
Včera mě zaujala věta na jednom f ́óru o domácím vzdělávání „Poslouchám ČR Plus, kde mluví Jana Karvaiova za Pedagogickou komoru o domácím vzděláváni a nestačím se divit.“ A pak jsem se divil i já - a to hodně.
Robert Čapek
Kauza čtyřka
Tak jsme měli v českém vzdělávacím rybníčku další bouři. Ta ukázala velmi chvályhodně, že jsou mnozí rodiče a učitelé ve střehu a když se nepravosti dostanou na denní světlo, dostane se jim náležitého hodnocení.
Robert Čapek
Student gymnázia: hlavním motorem je strach
Již nějakou dobu vedu mailovou korespondenci s jedním (nyní už bývalým) žákem gymnázia. Lépe než bůhvíjak komentovat jeho myšlenky. předávám mu slovo:
Robert Čapek
Granty, doktorandi a konferenční turistika aneb jak se to rýmuje?
V tomto blogu možná ukážu trochu nenápadnou součást vzdělávání. Propojím totiž ve svém zamyšlení tři věci: granty, doktorandy a konferenční turistiku
Robert Čapek
Jeroným Klimeš fackující
Když jsem čekal na připojení, abych si zahrál můj oblíbený Fallout 76, spatřil jsem na obrazovce moderátorku Jílkovou a televizní diskuzi v pořadu Máte slovo, které se týkala agresivity žáků.
Robert Čapek
Velikonoční vajíčka našeho školství
Velikonoční koleda je tak trochu loterie. Jaká vajíčka budou v košíku: pěkná a malovaná anebo nakřápnutá? Naše školství svou koledu také dostalo, košík je plný, ale z některých vajíček už na první pohled uniká sirovodík.
Robert Čapek
Scénaristé, držte se svého kopyta!
Stále je to tak, že o vzdělání píše vlastně kdokoliv, ale ta kvalita... Snad vrchol letošních nesmyslů se nakupil v myšlenkách scénaristky Ireny Hejdové.
Robert Čapek
Co se to dítě ve škole vlastně učí?!
Vzhledem tomu, jaké pitomosti se nyní v souvislosti se vzděláním řeší (například zákazy mobilních telefonů), vytrácejí se z diskuze témata mnohem důležitější. Jedním z nich je skryté kurikulum.
předchozí | 1 2 | další |