Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když někdo chce vyvracet školní „mýty“ vlastní mytologií aneb když hloupost kvete

Když každý moudřejší ustoupí, potom si hlupáci budou dělat, co se jim zachce. Pro začátek jasné slovo: článek Zuzany Růžičková „Tabu českého školství: základka není pro všechny a hloupé děti existují“ je sám hloupý a plný mýtů.

Někdy mě někteří kolegové napomínají, že jsem příliš přísný. Nechce se jim věřit, že by v české škole byli tak špatní učitelé. Těžko věří tomu, že třeba už v první třídě první měsíc školy dostane žáček čtyřku nebo pětku. To není možné! Taková učitelka snad nemůže existovat, myslí si leckdo. Jak rád bych si to myslel také, ale nemohu. O to horší je potom, když pomýlená „učitelka“ vyjde na trh s něčím, co podtrhne její nekompetentnost a ještě je na to hrdá. Možná právě to je pro české školství ilustrativní: učitelka napíše názory, za které by ji v kvalitní škole už nesvěřili ani sběr papíru a u nás je částí pedagogů div ne oslavována. Autorka si bůhvíproč myslí, že odkrývá „tabu“ a boří „mýty“. Ale odhaluje jen sebe samu, jak špatného pedagoga. Další čtení jen pro hroší kůže, postupně klesneme na dno.

Cituji: „Školy nezvládají odučit celou školní látku a děti nezvládají celé penzum znalostí a dovedností pojmout. Osnovy (nyní se tomu říká RVP ) jsou nabité k prasknutí.“ Je vidět, že „učitelka“ se ještě ani neprobrala z osnovového vidění výuky. RVP samozřejmě není osnovami a už vůbec není „nabité k prasknutí“. To, co je narvané učivem, jsou ŠVP (které si vytvářeli učitelé ve školách sami) a tematické plány (který si každý učitel píše sám pro svůj předmět). Penzum si může každý učitel vytvořit sám, pokud nepostrádá didaktické schopnosti a zdravý rozum. Dokonce může toto penzum upravit podle žákových schopností a právě to by dělat měl.  Proto nejsou cíle výuky dané výkonově, ale často postojově.  Například očekávaný výstup: „žák  uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi“ může být realizován mnoha způsoby a na mnoha úrovních. Je to úmyslně napsané tak, aby učitel nemusel používat výklad a probírat jedno prostředí za druhým a všechny organismy, která sám zná - aby měl co zkoušet v testu. A jedničku má jen ten, kdo se to všechno naučí doma!  Takže celá ta věta je velkou lží. Nic jako „celá školní látka“ neexistuje, „penzum znalostí“ vypovídá pouze o konkrétním učiteli samém a když to „děti nezvládají“, je to chybou učitele. Ten neumí práci diferencovat podle obtížnosti a zadávat smysluplné úkoly. A kdyby si nenarval zbytečné učivo do plánů, měl by i dost času rozvíjet potřebné dovednosti pestrými způsoby.

Cituji: „Kolují tu mýty, že všem dětem stačí jen připravit podklady a podnětné prostředí a ony už se s velkým zájmem o vše budou předhánět v tom, kterou znalost či dovednost si osvojit dřív. A mluvme o skupině 25 až 30 žáků, ne o malé skupince alternativních dětí od alternativních rodičů, kteří bedlivě dbají na to, co se ve škole učí, kdo je to učí, sami jim i doma tvoří podnětné vzdělávací prostředí, ...  Protože je přeci každému jasné, že učí-li se ve skupině 8 dětí nebo sedí-li v lavici 30 puberťáků, je to fakt rozdíl. Těch x procent nezvídavých pak musíte k učení nějak přitáhnout, někdy i přinutit. A to je fakt nelehká práce učitele. A jsou i třídy, kde se učitel v některých předmětech opravdu velmi nadře. Ano, učitel, který učí špatně, se nadře. Sklízí plody své práce. Ale žádné zmíněné mýty nikde nekolují, možná tak někde po návsi. Mýtem ovšem je, že alternativní školy mají „osm“ žáků, zatímco veřejné třicet. Průměrný počet žáků na druhém stupni je 22 žáků na veřejných školách, 19 v soukromých školách. Mýtem je také to, že rodiče dětí „alternativních škol“ jsou něčím výjimeční. Mnohé alternativní školy jsou normální veřejné školy, spádovky, takže mají obyčejné spádové děti a obyčejné spádové rodiče. To kouzlo spočívá v jejich práci se žáky ve třídě, ne v počtu nebo rodičích / supermanech. To je jen hloupý alibismus. Ať je ve třídě, kdo chce, třeba i puberťáci, není třeba je „nutit“, když učitel použije zajímavé metody a podnětné úkoly. Jo, když si škola své žáky zkazí, má je ve třídě apatické a „nezvídavé“ – ovšem vlastní vinou.

Cituji: „Dalším mýtem, který se v poslední době rozmohl, je, že vlastně neexistuje hloupé dítě. Že jsou jen děti špatně namotivované, na které učitel kašle. Tak já vám něco povím a bude to šok. Hloupé děti jsou mezi námi. Prostě si přiznejme, že tu máme jak chytré, bystré a inteligentní děti, tak ty, které jsou od přírody hloupé a mnoho inteligence nepobraly… Budeme všechny děti nutit, aby se pokusily splnit veškeré výstupy (RVP), které jsou ve škole předepsány? Budeme žákům i nadále vnucovat tempo těch nejpomalejších a nutit je, aby čekali, až se daleko hloupější dítě například vyjádří?“ Tohle je pro mě naprosto šokující vyjádření a být rodičem školy této „učitelky“, žádal bych vedení školy o vysvětlení. Být ředitelem této školy, danou „učitelku“ vybídnu, aby šla třeba pást ovce. Nikdy bych ji nemohl pustit k dětem! Žádné dítě samozřejmě není hloupé, hloupá je jen učitelka, která si tohle myslí. Děti jsou prostě individualitami, které bychom neměli nijak srovnávat. Kdo má rozvinutou matematickou inteligenci, nemá zase tolik té sociální nebo hudební (která podporuje třeba výuku jazyků). Kdo se nerozvinul v něčem nyní, může všechny předhonit za pár měsíců. A učitel je ve škole právě od toho, aby žáky posouval v rámci jejich schopností, ne aby je kádroval na „chytré“ a „hloupé“. S těmi výstupy je to právě tak, že se nemá poměřovat kvalita jejich plnění mezi žáky navzájem! A to, že tato „učitelka“ nezná metody, kterými by individualizovala práci ve třídě, je jasné.  Žádnému žákovi není třeba „vnucovat tempo nejpomalejšího“, jedině snad kdyby měl mizerného učitele, který učí všechny žáky všechno učivo stejně a najednou. Právě tak se pozná špatný učitel / didaktik. A mimochodem, v dobrém klimatu se ti nejlepší žáci radují z úspěchu těch „nejpomalejších“. Protože se na nich podílejí – metodami vzájemného učení! Takže si občas i rádi počkají, aby svého spolužáka podpořili a třeba i zhodnotili.      

Cituji: „Další tabu, které se prolíná dnešním školstvím, se týká biflování. I přesto ale existuje sada informací, které se musí žák prostě naučit nazpaměť a přes to nejede vlak. Představa, že se teď začnou děti vše učit jen hrou, a když to nejde, tak to nejde, je mylná.“ Kardinální hloupost, jak jinak. A rozšiřování dalšího mýtu: že se děti učí NEBO si hrají. Ale když se řekne „alternativní metody“, z nichž některé jsou opravdu hravé, musíme si uvědomit, že jejich počet jde do stovek. To tato „učitelka“ ani netuší. Mnohé z nich jsou velmi odborné, analytické, interpretační a podobně. Využívají je vědecká pracoviště. Takže to vůbec není postavené jako „biflovat“ versus „hrát si“. Ale jako učitel musím využívat desítky a stovky různých činností tak, aby žáky bavili a prací v nich se učili potřebné dovednosti. A není to hra, je to práce! A mnohem náročnější, než sedět na zadku a poslouchat výklad učitele nebo čekat, až na mě přijde v učebnici řada s jednou větou. Jenomže ty metody musí učitel znát a umět je používat.

Cituji: „Pokud se tato tabu nezačnou odkrývat a nebude se o nich velmi nahlas hovořit … potírači jakéhokoliv pamětného učení, popírači dětské hlouposti a nevzdělavatelnosti u nás dělají více škody než užitku. Vždy je totiž dobré nalít si čistého vína a pohledět pak pravdě přímo do očí, i když bude velmi nepříjemná.“ Ok, pohleďme tedy pravdě do očí, i nepříjemné: více škody než užitku u nás dělají mizerní učitelé, kteří neumějí pracovat se žáky individuálně, neumějí učit a za svou nekompetentnost házejí vinu na žáky, které nazývají hlupáky. Ne žáci, ale autorka viditelně „mnoho inteligence nepobrala“. 

Autor: Robert Čapek | úterý 8.10.2019 0:13 | karma článku: 35,38 | přečteno: 8564x
  • Další články autora

Robert Čapek

Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?

První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.

8.4.2020 v 14:15 | Karma: 0 | Přečteno: 104x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje

I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)

19.3.2020 v 9:56 | Karma: 7,05 | Přečteno: 339x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!

Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.

14.3.2020 v 14:41 | Karma: 3,14 | Přečteno: 141x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?

Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.

12.3.2020 v 9:16 | Karma: 4,18 | Přečteno: 110x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.

15.1.2020 v 20:23 | Karma: 0 | Přečteno: 96x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace

Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.

13.1.2020 v 11:43 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Ostatní

Robert Čapek

Radek Sárközi na cestě lží

Proč ten, kdo mluví za několik tisíc učitelů a desítky ředitelů škol a kdo si pro sebe tuneluje nálepku „prezident pedagogické komory“, není důvěryhodná osoba? Protože lháři nikdo nevěří a Radka Sárköziho jeho lži dohánějí...

30.11.2019 v 10:53 | Karma: 5,46 | Přečteno: 209x | Ostatní

Robert Čapek

Malá testová drobnička

Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.

17.11.2019 v 14:37 | Karma: 0 | Přečteno: 56x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Radek Sárközi, prezident Titaniku

Média během stávky a po ní představují Radka Sárköziho jako prezidenta Pedagogické komory, ne jako šéfa spolku Pedagogická komora. To vzbuzuje dojem, jakoby učitelé měli profesní komoru po vzoru lékařů – což není pravda. Nemají.

14.11.2019 v 14:04 | Karma: 9,02 | Přečteno: 205x | Ostatní

Robert Čapek

Stávka učitelů: poučení z krizového vývoje

Stávka učitelů skončila, je čas sebrat padlé a počítat ztráty. Celá ta nešťastná událost nemá vítěze, jen poražené. Viníky jsou jednoznačně odbory a jejich největší podporovatel ve stávce, (falešná) Pedagogická komora - spolek.

7.11.2019 v 14:01 | Karma: 24,26 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Ministr Plaga se toho nebojí! Výborně!

Zastánci státních maturit zesilují svůj tlak, sypou písek do soukolí a sabotují, kde a co mohou. Doufejme, že ve svém zpátečnickém jednání úspěšní nebudou. Kvůli kvalitě vzdělávání u nás, kvůli žákům.

29.10.2019 v 12:12 | Karma: 25,79 | Přečteno: 1163x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Škola nebo Alcatraz aneb energeťáková prohibice

Proč se žáky pracovat, když se jim věci mohou rovnou zakázat? Proč by učitelé měli být pedagogy, když být dozorcem je o tolik snazší....

26.9.2019 v 9:31 | Karma: 10,53 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Český rozhlas, Jana Karvaiová a domácí vzdělávání: švédská trojka? Ruská? Ne, smutná!

Včera mě zaujala věta na jednom f ́óru o domácím vzdělávání „Poslouchám ČR Plus, kde mluví Jana Karvaiova za Pedagogickou komoru o domácím vzděláváni a nestačím se divit.“ A pak jsem se divil i já - a to hodně.

7.8.2019 v 16:47 | Karma: 34,29 | Přečteno: 3519x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Kauza čtyřka

Tak jsme měli v českém vzdělávacím rybníčku další bouři. Ta ukázala velmi chvályhodně, že jsou mnozí rodiče a učitelé ve střehu a když se nepravosti dostanou na denní světlo, dostane se jim náležitého hodnocení.

4.7.2019 v 17:05 | Karma: 16,82 | Přečteno: 782x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Student gymnázia: hlavním motorem je strach

Již nějakou dobu vedu mailovou korespondenci s jedním (nyní už bývalým) žákem gymnázia. Lépe než bůhvíjak komentovat jeho myšlenky. předávám mu slovo:

16.6.2019 v 8:59 | Karma: 11,21 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Granty, doktorandi a konferenční turistika aneb jak se to rýmuje?

V tomto blogu možná ukážu trochu nenápadnou součást vzdělávání. Propojím totiž ve svém zamyšlení tři věci: granty, doktorandy a konferenční turistiku

8.6.2019 v 9:43 | Karma: 26,78 | Přečteno: 746x | Diskuse| Osobní

Robert Čapek

Jeroným Klimeš fackující

Když jsem čekal na připojení, abych si zahrál můj oblíbený Fallout 76, spatřil jsem na obrazovce moderátorku Jílkovou a televizní diskuzi v pořadu Máte slovo, které se týkala agresivity žáků.

19.5.2019 v 10:20 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1052x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Velikonoční vajíčka našeho školství

Velikonoční koleda je tak trochu loterie. Jaká vajíčka budou v košíku: pěkná a malovaná anebo nakřápnutá? Naše školství svou koledu také dostalo, košík je plný, ale z některých vajíček už na první pohled uniká sirovodík.

22.4.2019 v 8:44 | Karma: 10,57 | Přečteno: 296x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Scénaristé, držte se svého kopyta!

Stále je to tak, že o vzdělání píše vlastně kdokoliv, ale ta kvalita... Snad vrchol letošních nesmyslů se nakupil v myšlenkách scénaristky Ireny Hejdové.

17.4.2019 v 8:57 | Karma: 12,98 | Přečteno: 598x | Diskuse| Ostatní

Robert Čapek

Co se to dítě ve škole vlastně učí?!

Vzhledem tomu, jaké pitomosti se nyní v souvislosti se vzděláním řeší (například zákazy mobilních telefonů), vytrácejí se z diskuze témata mnohem důležitější. Jedním z nich je skryté kurikulum.

22.2.2019 v 13:26 | Karma: 22,45 | Přečteno: 1049x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1042x
Hrozně líný bloger. 

Seznam rubrik