Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Malá testová drobnička

17. 11. 2019 14:37:20
Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.

Takové testy vzbudí pozdvižení a oprávněné obviňování daného učitele (často však milosrdně skrytého anonymitou), aby se pak zvedla vlna protireakce, která ho obhajuje. Tento test, který já využiji, žádné rozhořčení nevzbudí. Ale pro ilustraci je vhodný. Někdy je to však opravdu divočina, která vyvolá akci i reakci. Argumenty jsou vždy stejné: proč útočit na někoho, kdo „pouze“ udělal jednu chybičku. Ale s tím nesouhlasím. Protože ta chybička vždy ukazuje celý hodnotící postoj a dovednost učitele. Navíc když říkáme žákům, že se mají z chyb poučit, na učitele samé to neplatí? To by bylo pokrytectví. Samozřejmě daná kritika by měla být doprovázena i zpětnou vazbou: proč je chyba chybou a jak to udělat lépe. A mě se do ruky dostal hodnocený test, který obsahuje hned několik chyb. A jsou systémové.

Test obsahuje dvě cvičení a já za první chybu považuji, že je hodnocen velmi přísně. Žák se dopustil v každém cvičení dvou chyb, tedy měl 4 výrazy špatně ze 16, což je 75% úspěšnost. Trojka je nejen velmi přísná, ale i nevhodná. Žák totiž prokázal, že jevu rozumí a jedna chyba je viditelně z nepozornosti (pepři místo vepři). Trojka za to není tou správnou odpovědí, protože je žákem vnímána jako neúspěch – a tedy trest. Shrnuto: žák má 75% úspěšnost, prokázal dobré pochopení jevu a byl potrestán trojkou. To pedagogicky nedává smysl. A prosil bych neargumentovat tím, že trojka je známka „dobrá“ nebo že „někteří žáci jsou za trojku rádi“. To jsou jen důsledky mizerné hodnotící praxe u nás a rozšířeného neblahého škatulkování. To, že máme žáky různých kategorií a že je některým odepřen úspěch (protože jim nejsou zadávány úkoly na jejich úrovni), to je právě ta bída. To, že test je výkonově hodnocen – což je také nevhodné, je jen shnilou banánovou slupkou na nechutném dortu.

Upozornil bych také speciálně na to, že druhé cvičení žák vylepšil, dostal ho na jiný level. Původní zadání zní takto: napiš vzor v daném tvaru a doplň chybějící písmena. Žák má tedy vzor drav- ptáci přepsat vedle jako draví práci. Udělat tohle osmkrát za sebou je drilování: nudné, otravné, zbytečné. Náš žák velkoryse suchopárné zadání přehlédl, doplnil písmeno už do vzoru a větu dokončil, aby dávala smysl. Tedy napsal „draví ptáci létají na kořist“. Paráda! Takhle to totiž mělo vypadat už od učitele – aby žáci rozvinuli alespoň ždibec kreativity. Aby se prací bavili, aby něco svého vytvářeli. Žák napsal věty, které nesou zajímavé příběhy („viry jsou smrtelné“), jsou poučné („paví křik je jak od koroptve“) nebo jsou vtipné („lesklí brouci jsou popravdě chrousti“). Učitelka to však přešla bez povšimnutí.

Takže kdybych já hodnotil tento test, hodnocení by vypadalo jinak. On by rozhodně vypadal jinak i daný test, který by měl být víc zábavný a tvůrčí – přesně jako se to žák snažil napravit. Ale i tak, za tři čtvrtě správných řešení není trojka na místě. V rámci zadání bych mohl napsat například: 70% správných řešení = jednička. A v průběhu času tuto hranici (a tedy aspirační úroveň) posouvat. Kdo této rovně nedosáhne, nebude mít snížené hodnocení, nebude penalizován za chyby špatnou známkou. Viditelně tím ukáže, že je třeba tématu ještě věnovat čas. Ale k tomuto zjištění nepotřebuji dávat třídě trojky, čtyřky a pětky. Podporující hodnocení se bez špatných známek obejde. A kdo úkol splní, přichází posílení odměnou. Navíc bych kreativitu žáka podpořil softskillovým bodem „dobrý nápad“! A to je ten rozdíl: u „tradiční“ učitelky trojka, u moderního pedagoga jednička za splněný úkol a bod „dobrý nápad“ za netradiční řešení. A ta jednička není „motivační“ nebo „za snahu“, ale za dobrou práci. V rámci jednoho testu maličkost, v celoročním, každodenním hodnocení však zásadní rozdíl v klimatu třídy.

Autor: Robert Čapek | neděle 17.11.2019 14:37 | karma článku: 0.00 | přečteno: 33x

Další články blogera

Robert Čapek

Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.

15.1.2020 v 20:23 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Robert Čapek

Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace

Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.

13.1.2020 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 10 |

Robert Čapek

Radek Sárközi na cestě lží

Proč ten, kdo mluví za několik tisíc učitelů a desítky ředitelů škol a kdo si pro sebe tuneluje nálepku „prezident pedagogické komory“, není důvěryhodná osoba? Protože lháři nikdo nevěří a Radka Sárköziho jeho lži dohánějí...

30.11.2019 v 10:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 |

Další články z rubriky Ostatní

Olga Pavlíková

IT vývojáři – víte, vo co go?

Vývojáři postavili elektronický systém pro výběr poplatků za dálniční známky za víkend a zdarma. Vývojářské pracoviště navštívilo pár papalášů, kteří protáhli ksichty, Bureš vývojářům prý i uvařil kafe.

26.1.2020 v 21:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Lukáš Burget

Pokroková soutěž Miss Germany: Bez plavek a bez chlapů!

Noviny informují o změnách v duchu pokroku také v takových počinech, jako je soutěž miss. Ve vysoce pokrokovém Německu se usnesli, že příští vítězku Miss Germany bude vybírat porota ze samých žen.

26.1.2020 v 18:46 | Karma článku: 26.26 | Přečteno: 539 | Diskuse

Pavel Vrba

Babizny se nemění

ani po staletí. A kolik takových jsem už v životě poznal. A kolikrát jsem i zažil na vlastní kůži, když se do člověka zakousnou svými hnijícími zuby, z nichž vypouští otravné jedy v klevetách a závisti.

26.1.2020 v 14:16 | Karma článku: 16.29 | Přečteno: 513 | Diskuse

Jan Pražák

Jak Maruška rozsedla prkýnko na záchodě

„Honzo, musím ti vynadat!“ Pravila Maruška a pohlédla na mě přísně přes cukrárenský stolek s dvěma šálky vonící kávy a dvěma talířky se zatím nenačatými větrníky. „Copak strašnýho jsem ti udělal?“ Zeptal jsem se nevěřícně.

26.1.2020 v 14:14 | Karma článku: 22.10 | Přečteno: 539 | Diskuse

Zdeňka Ortová

Tři chlapi s dietou

Obecná představa chlapa, dejme tomu na oslavě narozenin, většinou vizualizuje člověka v kalhotách, který v jedné ruce třímá vepřovou kotletu a ve druhé džbán piva.

26.1.2020 v 11:51 | Karma článku: 19.46 | Přečteno: 448 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1133

Lektor, psycholog, didaktik. Autor řady knih pro učitele (například "Moderní didaktiky" nebo "Líného učitele". Pedagog s dlouhou učitelskou historií na všech typech škol.

Najdete na iDNES.cz