Ministr Plaga se toho nebojí! Výborně!
Protože se objevují hlasy odmítající různé rozumné kroky ministra školství v oblasti státní maturity, rád bych se pokusil vysvětlit. proč bychom neměli z této cesty sejít. Křiklouni mají různou, i velmi agresivní munici - já bych tentokrát připojil hlas rozumu. Objevil se i názor, že zrušení povinné maturity z matematiky je "přídavkem ke zrušení jednotné metodiky písemné a ústní zkoušky z češtiny a cizího jazyka, čímž novela působí jako tichý atentát na státní maturitu vůbec, jako téměř úplné znehodnocení její certifikační funkce."
U toho bych se rád zastavil. Volám: Super! Hurá! Už aby to bylo! A je typické, že se tu zmiňuje "certifikační funkce", tedy byrokratický úkon. Jak je důležitá "certifikační funkce" třeba řidičského průkazu? Člověk ho má nebo nemá, přičemž rozhoduje, jak se za volantem chová, jak ohleduplně a bezpečně řídí. Nikoho nezajímá, kolik bodů měl u testu v autoškole. Stejně tak maturita. A rád bych uvedl několik důvodů, proč jsem rád, že se do toho ministr Plaga opřel a proč si myslím, že by se neměl zastavit.
Každá střední škola má nějaký profil absolventa. Zdravý rozum jasně říká: ať si tedy vytvoří maturitní zkoušku na míru, která bude ukazovat standardy školy. Pokud je důležitější ekonomicky zaměřená matematika pro hoteliéry, nechť taková je. Pokud je na jiné školy důležitější například geografické nebo technické zaměření matematiky, máte volné ruce. A pokud matematiku na této úrovni nepotřebujete, pryč s ní, jiné předměty jsou užitečnější. To samé v jiných předmětech i oborech. Pak bude maturita logickým a pedagogicky konzistentním uzavřením vzdělávací cesty, ať se jedná o gymnazistu nebo žáka praktičtěji zaměřené školy.
Druhý důvod pro zrušení státní maturity je atmosféra strachu a obav, kterou pociťují všichni: žáci, rodiče, učitelé i vedení škol. Maturita by přitom měla být svátkem vzdělávání, slavnostním ukončením společné cesty. Měla by zohlednit celé čtyři roky společné práce a měla by se odehrávat v příznivém prostředí dobrého klimatu - ostatně jako každodenní výuka. Ne být nahodilým testem, vytvořeným anonymními školomety, který ničí radost ze vzdělávání.
Další důvod je také závažný: statní maturita dlouhodobě ničí kvalitu vzdělávání. Natolik, že 99% učitelů maturitních předmětů neučí žáka svobodně, pro jeho budoucí profesní a studijní dráhu, ale jen pro maturitu - v podstatě jen dílčí a nedůležitý krok na dráze budoucího odborníka nebo pracovníka. Žáci celé roky slyší: to bude v maturitě, bez tohohle maturitu neuděláš, nepustím tě k maturitě a podobně. Tedy výhradně negativní motivaci. Zmizela svoboda zastavit se s jednou třídou u knihy, která se jim líbí, třeba i několik hodin a s jinou psát verše, vytratila se kreativita, svoboda a pozitivní atmosféra.
A to nechci rozebírat ty už stokrát přebrané věci: že je pro vzdělávání škodlivá, velmi byrokratická, nesmyslně drahá, jen formální a jednostranná (tedy nezohledňující důležité dovednosti a softskilly), nespravedlivá, plná chyb a celkově zastaralá a hloupá. Neodpovídající profilu oboru a jednotlivých škol. Chci podpořit v tomto kroku ministra a nejsem sám. Navrhuji, ať se školometi uklidní a ustoupí vzdělávacímu pokroku, individuálnímu přístupu a autonomii škol - tedy jasným znakům kvality ve vzdělávání.
Robert Čapek
Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?
První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.
Robert Čapek
Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje
I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)
Robert Čapek
Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!
Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.
Robert Čapek
Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?
Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.
Robert Čapek
Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?
L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...