Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Škola nebo Alcatraz aneb energeťáková prohibice

26. 09. 2019 9:31:33
Proč se žáky pracovat, když se jim věci mohou rovnou zakázat? Proč by učitelé měli být pedagogy, když být dozorcem je o tolik snazší....

Jistá škola o sobě ve svém školním vzdělávacím programu napsala: „neautoritativní škola má sloužit jako model demokratické společnosti, jenž vede k toleranci, partnerství...“ Krásná slova, že? Ta samá škola ale zakázala žákům do školy nosit a ve škole pít energetické nápoje. Nejsou však zákazy a represe za jejich neplnění opakem partnerství? Jiná škola zase uvádí, že „je zaměřena na vytváření příznivého klimatu“ a chce „připravovat žáky k tomu, aby se projevili jako svobodné a zodpovědné osobnosti“. Je to ale ta samá škola, kde se ve školním řádu praví: „Pokud bude žák přistižen s neotevřeným energetickým nápojem, bude mu zabaven a předán zákonným zástupcům. Pokud bude přistižen s otevřeným nápojem, bude nápoj vylit do umyvadla, a to z hygienických důvodů.“ Jak to jde dohromady? Ba co víc „zaměstnanci školy mají i možnost zkontrolovat obsah jakékoliv nádoby, pokud mají podezření, že v ní má žák takový nápoj.“ Ano, milí žáci, my jsme učitelé, kteří tě připravují jako svobodnou a zodpovědnou bytost, ale okamžitě mi ukaž svou láhev a pokud mi tvoje pití bude podezřelé, bez milosti to vyliju do umyvadla.

Ve škole se učí a zkouší kdejaká hloupost. Opravdu je tak těžké naučit žáky důvody, proč škodí energeťáky zdraví?

Jak to, že školy deklarují ty nejvznešenější úmysly a pak se chovají jako bachaři ve vězení: samé zákazy a tresty? Důvody vidím dva. První je ten, že do svých Školních vzdělávacích programů dají kdejaký kec, aniž by za ním stáli nebo si byli vědomi, jak ho naplnit. Je to klamání veřejnosti, čirý formalismus a pedagogické selhání v jednom. Nedávno jsem v jednom podobném programu našel, že jsou ve vyučování malotřídní školy zařazeny „prvky daltonské pedagogiky“. Ale nejen, že nebyly – nikdo z učitelek ani nevěděl, jaké to jsou a co to slovní spojení vlastně znamená. Natož aby to dokázaly realizovat! Druhým důvodem, proč se taková pedagogická zvěrstva dějí, je ten, že vedení škola a učitelé selhávají v samotné filozofii vzdělávání.

Abyste změnili jakékoliv chování žáka, je nutné, aby sám uvěřil v užitečnost a důležitost takové změny. Tedy pokud například mluví vulgárně, je třeba mu vysvětlit, proč by tak neměl mluvit. Tresty nic nezmohou. Jestliže škola ví, že jsou problémem energetické nápoje, měla by pracovat na poli edukace, ne zákazů. Je třeba vysvětlit žákům škodlivost zvýšené konzumace a srozumitelně jim prezentovat bezpečnostní rizika – a že jich není málo. Pokud to škola udělá dobře, nemusí se bát o své žáky, protože piják energeťáků už pro ně nebude vzorem. Bude jim připadat jako hlupák, který nemá potřebné informace. Namísto učitelky, která hlasitě ve třídě deklamuje, že bez kafe se ani nenastartuje, se nabízí jako vzor tělocvikář / sportovec, který ví, že energetické nápoje zatěžují organizmus. Pokud učitelé ve škole opravdu umějí učit, jak těžké může být naučit něco, co se bezprostředně dotýká zdraví žáků? Ovšem dobře učit v české škole je želbohu jev řídký. Ale zákaz problém nevyřeší, stejně jako občany nezbavila neřestí prohibice. Zakázané ovoce nejvíce chutná a i když bude prohibice ve škole úspěšná, problém se přesune za hranice školy – přesně tak, jak je to už celé roky s kouřením. Je to vlastně od školy velmi alibistické a nezodpovědné: místo práce s postojem žáků zakáže škodlivé energeťáky na svém území a pak už může předstírat, že se jí to netýká. Oni přeci udělali maximum.

Ne, neudělali. Jenom zhoršili klima ve své škole policejní praxí, ukázali žákům, za co stojí takové „partnerství“ a „svoboda“ či „neautoritativní škola“ a ukázali na sebe prstem, jako na nekompetentní a nezodpovědné pedagogy. Umí česká škola něco jiného než zakazovat a zakazovat? Rád bych věřil, že alespoň některá ano.

Malý dodatek: ředitel oné školy tvrdil, že „energetický nápoj, který je plný kofeinu, do rukou dětí a do školy vůbec nepatří. Proto jsme se rozhodli zákaz zařadit do školního řádu“. Dobře, pane řediteli, ale jste si vědom, že existují i energetické nápoje úplně bez kofeinu? Stejně tak, jako se jiné firmy snaží zbavit své energetické nápoje cukru. Například firma Monster má řadu s názvem „Unleaded“, tedy bezolovnatý / bez kofeinu. A posílají svým zákazníkům vzkaz: „Unleash the caffeine free beast!“ Ať vám to učitel angličtiny přeloží.

Autor: Robert Čapek | čtvrtek 26.9.2019 9:31 | karma článku: 10.53 | přečteno: 396x

Další články blogera

Robert Čapek

Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.

15.1.2020 v 20:23 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 | Diskuse

Robert Čapek

Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace

Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.

13.1.2020 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 10 |

Robert Čapek

Radek Sárközi na cestě lží

Proč ten, kdo mluví za několik tisíc učitelů a desítky ředitelů škol a kdo si pro sebe tuneluje nálepku „prezident pedagogické komory“, není důvěryhodná osoba? Protože lháři nikdo nevěří a Radka Sárköziho jeho lži dohánějí...

30.11.2019 v 10:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 |

Robert Čapek

Malá testová drobnička

Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.

17.11.2019 v 14:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 33 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Olga Pavlíková

IT vývojáři – víte, vo co go?

Vývojáři postavili elektronický systém pro výběr poplatků za dálniční známky za víkend a zdarma. Vývojářské pracoviště navštívilo pár papalášů, kteří protáhli ksichty, Bureš vývojářům prý i uvařil kafe.

26.1.2020 v 21:16 | Karma článku: 14.95 | Přečteno: 423 | Diskuse

Lukáš Burget

Pokroková soutěž Miss Germany: Bez plavek a bez chlapů!

Noviny informují o změnách v duchu pokroku také v takových počinech, jako je soutěž miss. Ve vysoce pokrokovém Německu se usnesli, že příští vítězku Miss Germany bude vybírat porota ze samých žen.

26.1.2020 v 18:46 | Karma článku: 29.02 | Přečteno: 707 | Diskuse

Pavel Vrba

Babizny se nemění

ani po staletí. A kolik takových jsem už v životě poznal. A kolikrát jsem i zažil na vlastní kůži, když se do člověka zakousnou svými hnijícími zuby, z nichž vypouští otravné jedy v klevetách a závisti.

26.1.2020 v 14:16 | Karma článku: 16.84 | Přečteno: 542 | Diskuse

Jan Pražák

Jak Maruška rozsedla prkýnko na záchodě

„Honzo, musím ti vynadat!“ Pravila Maruška a pohlédla na mě přísně přes cukrárenský stolek s dvěma šálky vonící kávy a dvěma talířky se zatím nenačatými větrníky. „Copak strašnýho jsem ti udělal?“ Zeptal jsem se nevěřícně.

26.1.2020 v 14:14 | Karma článku: 24.70 | Přečteno: 609 | Diskuse

Zdeňka Ortová

Tři chlapi s dietou

Obecná představa chlapa, dejme tomu na oslavě narozenin, většinou vizualizuje člověka v kalhotách, který v jedné ruce třímá vepřovou kotletu a ve druhé džbán piva.

26.1.2020 v 11:51 | Karma článku: 20.45 | Přečteno: 468 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1133

Lektor, psycholog, didaktik. Autor řady knih pro učitele (například "Moderní didaktiky" nebo "Líného učitele". Pedagog s dlouhou učitelskou historií na všech typech škol.

Najdete na iDNES.cz