Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Student gymnázia: hlavním motorem je strach

16. 06. 2019 8:59:36
Již nějakou dobu vedu mailovou korespondenci s jedním (nyní už bývalým) žákem gymnázia. Lépe než bůhvíjak komentovat jeho myšlenky. předávám mu slovo:

FÁZE I.

Řadu let, na základní škole, poté i část mého působení na střední jsem býval naprosto dokonalým příkladem toho, čemu říkáte nemyslící šprt. Všem svým spolužákům jsem byl dáván za příklad toho, jak má správný žák/student vypadat, jak má ke školním povinnostem přistupovat atd. Zastával jsem názor, že pouze naprosto bezvýhradné plnění školních povinností je klíčem k úspěšnému životu. Postupem času jsem však začal mít pochybnosti. Začalo mi docházet, že i přesto všechno, co jsem ve škole dělal, vlastně neumím absolutně nic, a že ani kapku z té teorie neumím použít v praxi. Měl jsem však štěstí a kupodivu dostal jsem něco jako druhou šanci, potkal jsem pár lidí, co onu teorii umělo používat v praxi a co my ukázali, že to něco z toho, co jsem se dlouhá léta drtil zpaměti, může mít i opravdové využití, jen se s tím musí spojit jedna činnost, jíž je většina mých vrstevníků zbavována – myslet. Naučil jsem se věci konečně chápat a hlavně myslet. Posléze jsem tak dosáhl mnohých úspěchů. Začal jsem brát věci jinak, správně. Zjistil jsem, že když se chci něco naučit, něco pochopit, škola mi v tom nijak nepomůže. Pak mi bylo líto, jak to ve škole chodí. S kritickým myšlením jsem nalezl spoustu chyb v procesu učení. Byl jsem dokonce tak aktivní, že jsem se některé, které jsem mohl, jal se vší naivitou napravit. Začal jsem pořádat všelijaká doučování nejen pro své spolužáky, kde jsem se i těm, které systém nazývá slabými, jal vysvětlit látku jinak. Možná, že jsem si vzal až příliš velké sousto. Nějakého zlepšení jsem dosáhl, avšak nyní zjišťuji, že na to sám rozhodně nestačím. Tyto mé akce ze strany školy pochopitelně nedosáhly žádného uznání, nýbrž naopak. Nyní, když mám před sebou vlastně naprosto zbytečný rok, neboť mi škola nemá co dát, protože mé znalosti v předmětech, kterými se zabývám, převyšují znalosti našich vyučujících, a protože na většinu vysokých škol jsem na základě dosažených výborných výsledků v různých technických a přírodovědných oborech již dávno přijat, jsem se rozhodl systému pomoci, a to tak, že když ne k vzestupu, tak alespoň k pádu. Problém však je, že jsem však spíše elitní voják školy a vlastně i systému, kovaný tím nejhorším, co ze školy vůbec mohlo vzejít - strachem. Za což jsem dokonce považován vedením naší školy. Nejsem žádný profesionální rebel, a proto vás žádám o radu ohledně smysluplného boje proti systému. Za případnou radu vám předem děkuji. Kdybych vás však mohl poprosit o případné nezveřejňování svého jména. Věřím totiž, že systém může být poškozen zevnitř, a já bych takto velice nerad přišel o svou identitu vojáka systému, kterou používám navenek, a kterou mám ještě z dob, kdy jsem jím skutečně byl. Samozřejmě prezentace systémově nesprávných názorů u nás není přijímána, a já bych rád udělal maturitu, abych se z tohoto vězení jednou pro vždy dostal.

FÁZE II.

Co se týče mého boje, tak mezi mé nápady patří: Anonymní publikace svých názorů a postřehů studenta v dnešním školství prostřednictvím internetového bloku. Postavit se proti špatnému jednání mé vlastní školy vytvořením anonymní facebookové stránky s názvem Napravme <jméno školy>, neboť má škola užívá k lákání nových ubožáků a prezentaci svých (vlastně mých) výsledků právě své facebookové stránky. Jako úvodní fotku bych chtěl užít logo naší školy s přidaným opravárenským klíčem.. Po maturitě, tedy až nebudu ke škole nijak vázán, při předávání maturitních vysvědčení, veřejné odmítnutí jeho převzetí z rukou našeho poněkud křiváckého ředitele. Možná, že mé nápady jsou poněkud zcestné, je to proto, že já mám do partyzána mnohem dál než kdokoli, koho znám.

FÁZE III.

V průběhu roku jsem nějaké věci zkoušel, kupříkladu jsem bojkotoval maturitní ples, předávání maturitních vysvědčení, ale nic z toho se neukázalo až tak efektivní.Jako celkem efektivní se však ukázalo zveřejnění vzkazu mé staré škole. Po čemž jsem se celkem za krátký čas dočkal mnohých reakcí. TOLIK DNES JIŽ BÝVALÝ STUDENT. Já připojím jen malou poznámku: škoda, že se tento žák - jakkoliv je to pochopitelné - nerozhodl pracovat ve prospěch své školy. Prostřednictvím školního parlamentu nebo dalších převodových systémů se mohl snažit zlepšit vzdělávání své i jiných. Ale jak již bylo řečeno: potázal se jen se zlou. Není divu, podobné iniciativy jdou realizovat jen ve škole, kde není hlavním motorem strach. Kolika gymnázií by se podobné hodnocení týkalo? Kolik studentů si připadá jako ve vězení?
Autor: Robert Čapek | neděle 16.6.2019 8:59 | karma článku: 10.86 | přečteno: 656x

Další články blogera

Robert Čapek

Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?

L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.

15.1.2020 v 20:23 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Robert Čapek

Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace

Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.

13.1.2020 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 10 |

Robert Čapek

Radek Sárközi na cestě lží

Proč ten, kdo mluví za několik tisíc učitelů a desítky ředitelů škol a kdo si pro sebe tuneluje nálepku „prezident pedagogické komory“, není důvěryhodná osoba? Protože lháři nikdo nevěří a Radka Sárköziho jeho lži dohánějí...

30.11.2019 v 10:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 |

Robert Čapek

Malá testová drobnička

Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.

17.11.2019 v 14:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 33 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Olga Pavlíková

IT vývojáři – víte, vo co go?

Vývojáři postavili elektronický systém pro výběr poplatků za dálniční známky za víkend a zdarma. Vývojářské pracoviště navštívilo pár papalášů, kteří protáhli ksichty, Bureš vývojářům prý i uvařil kafe.

26.1.2020 v 21:16 | Karma článku: 8.96 | Přečteno: 122 | Diskuse

Lukáš Burget

Pokroková soutěž Miss Germany: Bez plavek a bez chlapů!

Noviny informují o změnách v duchu pokroku také v takových počinech, jako je soutěž miss. Ve vysoce pokrokovém Německu se usnesli, že příští vítězku Miss Germany bude vybírat porota ze samých žen.

26.1.2020 v 18:46 | Karma článku: 27.76 | Přečteno: 603 | Diskuse

Pavel Vrba

Babizny se nemění

ani po staletí. A kolik takových jsem už v životě poznal. A kolikrát jsem i zažil na vlastní kůži, když se do člověka zakousnou svými hnijícími zuby, z nichž vypouští otravné jedy v klevetách a závisti.

26.1.2020 v 14:16 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 522 | Diskuse

Jan Pražák

Jak Maruška rozsedla prkýnko na záchodě

„Honzo, musím ti vynadat!“ Pravila Maruška a pohlédla na mě přísně přes cukrárenský stolek s dvěma šálky vonící kávy a dvěma talířky se zatím nenačatými větrníky. „Copak strašnýho jsem ti udělal?“ Zeptal jsem se nevěřícně.

26.1.2020 v 14:14 | Karma článku: 23.38 | Přečteno: 562 | Diskuse

Zdeňka Ortová

Tři chlapi s dietou

Obecná představa chlapa, dejme tomu na oslavě narozenin, většinou vizualizuje člověka v kalhotách, který v jedné ruce třímá vepřovou kotletu a ve druhé džbán piva.

26.1.2020 v 11:51 | Karma článku: 20.25 | Přečteno: 457 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1133

Lektor, psycholog, didaktik. Autor řady knih pro učitele (například "Moderní didaktiky" nebo "Líného učitele". Pedagog s dlouhou učitelskou historií na všech typech škol.

Najdete na iDNES.cz