Velikonoční vajíčka našeho školství
Jedno vajíčko je od hloupého pštrosa. Pedagogy nejhůře hodnocený ministr školství v celé historii, právnička K. Valachová, se z nějakého důvodu stále ke školství vyjadřuje. A „kvalita“ těchto vyjádření je neměnná. Třeba nyní: „To, že větší výhodu mají děti vzdělaných, a tedy movitějších rodičů, je samozřejmě pravda. Ale byla to pravda před třemi i deseti lety. Vůbec to nesouvisí s jednotnými přijímacími zkouškami.“ Vůbec? Vůbec?? Svatá prostoto! Když má žák nezasloužené benefity domácího servisu a placené přípravy, tak pro něho není výhodné, že všichni povinně soutěží v jednom typu přijímaček? Není zcela zřejmé, že u pestré nabídky specifických přijímaček různých typů škol by se tato výhoda rozmělnila?
Vajíčko, týkající se zákazu mobilních telefonů, hraje už dlouho všemi barvami. Česká školní inspekce míní, že zákaz zasahuje do práv žáků a je v tomto názoru vzácně konzistentní. Jenomže školy zakazují mobily dál, jakoby se nechumelilo. Vypadá to, že školy si vybírají, v čem budou inspekci poslouchat a v čem ne. Když Česká školní inspekce objeví nedostatky ve kvalitě výuky, neděje se skoro nic. Když Česká školní inspekce konstatuje, že mobilní telefony by se zakazovat neměly, žene se to málem i k soudu a mobily se na dané škole žákům stejně zakážou. Ale když Česká školní inspekce řekne školám, že školní vzdělávací program se musí napsat takhle a tabulka v něm vypadat takhle, školy cvaknou podpatky a poslechnou na slovo. Zdá se jenom mně, že je tahle bojovnost a poslušnost tak trochu prohozená?
Smradu jako v Cařihradu nesou vajíčka od hejtmanů. Před několika týdny odpískal cut-off score neboli minimální bodové hranici pro přijetí na střední školy sám premiér Babiš. Plaga byl také proti. Asociace krajů ostrouhala. Opravdu? Protože téměř vzápětí poté ministr slíbil přenechat krajům kompetence rozhodnout, jaké obory a s jakou kapacitou se v krajských školách budou otevírat, což vlastně cut-off score obchází, ale důsledky to bude mít stejné. Možná horší. Pokud se záměrně otevřou některé obory s menší kapacitou nebo se zavřou, vlastně se počet studentů omezí úplně stejně, jako kdyby cut-off score existovalo. Ale bude to trvalejší, definitivní, neboť ze škole odejdou učitelé daných odborných předmětů, zmizí specializované učebny nebo školní provozy. Kraje prý „nejlépe ví, jaký je trh práce a kde je potřeba přidat výuku a kde naopak nepotřebujeme otevírat nové obory.“ Ano, my přece nevzděláváme děti pro budoucnost, ale pro aktuální potřeby krajů. Takže když v nějakém kraji bude pět montoven potřebovat tisíce dělníků k pásu, co kraj se studijně založenými obory udělá? Jaký má smysl, když jednou ministr jako statečný voják kótu uhájí, když ji poté vzápětí zbaběle odevzdá? Tomu se říká mít koncepci vzdělávání, když ministerstvo prostě přenechá svou zodpovědnost jiným? Ne, tomu se říká alibismus a politikaření. Pilát si umyl ruce.
Vypadá to zkrátka, že levá ruka už zase neví, co dělá pravá. Ministr Plaga krajům bůhvíproč přibalil i nečekaný dárek – a teď se podržte - že při rozhodování o zápisu (soukromých) škol (kdy kraje PRÝ budou vždy ve svých stanoviscích striktně vycházet z dlouhodobých záměrů vzdělávání) bude ministerstvo školství respektovat jejich názor v konečném verdiktu o tom, zda se škola do rejstříku školských zařízení dostane. Chápete to? O soukromých školách budou rozhodovat místní úředníci. A pro úředníky je to vždy záležitost kapacity a velikosti populace, NIKDY ne toho, o čem soukromé školy jsou – jako záležitost další volby pro žáky a jejich rodiče, prostě existence vzdělávací alternativy. Takže to soukromé školy budou mít zase mnohem těžší. Nechá kraj soutěžit vedle sebe poloprázdné, protože mizerné veřejné gymnázium a třeba alternativní waldorfské gymnázium s moderně učícími učiteli? Jakou motivaci budou vůbec kraje mít pro zřízení soukromých škol, když budou konkurovat jimi zřízeným školám? Bakšiš?
A když už tu máme takovou bandu „odborníků“ pohromadě /Asociace krajů, Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR a představitele školského odborového svazu (!!!) / rovnou se udělal i další skok do pedagogického pravěku a „řešila se i nutnost testování studijních výsledků žáků v 5. a 9. třídách základních škol.“ Ano, další pracovní komise s úkolem zprznit naše školství spatří světlo světa pod kuratelou ministerstva školství.
A copak máme vykoledováno k našemu evergreenu, maturitám? Češtináři se dohadují o podobě státních maturit, což ostatně dělají celé roky. Myslím, že tady hodně záleží na tom, komu z nich za opravování státních maturit roky kapalo na přilepšenou a měl výhody pro svou školu - a kdo nedostal nic a jeho studenti byli při hodnocení biti. Ale rozhodně ke zvracení je tento výrok učitele češtiny z gymnázia: „Může se stát, že učitel bude chtít, aby žák, kterého zná několik let, prospěl, a změkčí hodnocení. A to se mi nelíbí.“ Považte, je tu učitel, kterému se nelíbí, že žák - se kterým čtyři nebo dokonce osm let pracoval každý jeden pracovní den - prospěje. Hlavně žádné změkčování! To by jen zbytečně ukazovalo, že i učitel na gymnáziu být člověkem.
Ještě k nadílce – máme tu i černá vajíčka. Srandovní spolek s drzým názvem Pedagogická komora se přiživil na akci našich slovenských kolegů a vyhlásil „Týden škol v černé“ spolu s výzvou „pokud vláda nezačne jednat se zástupci spolku Pedagogická komora, uvažujeme o vyhlášení stávkové pohotovosti“. Už tohle stačí k dobrému zasmání, natož ta představa, že malý človíček - zato však "prezident" - Sarkózy a jeho čistič Wagner sedí u stolu s ministrem, o kterém sám Wagner mnohokrát napsal, že „ministr lže“. Tak proč by mu teď měl najednou věřit? Co by z takového jednání vzniklo? Bojím se pomyslet. To Učitelská platforma ministra rovnou pozvala do „studia“ a položila mu pár otázek v přímém přenosu. Připadal jsem si, jako když sleduji Monthy Pythony. Třeba když ministr řekl, že kvalita pedagogických fakult není dobrá – a chce to vyřešit tím, že do nich narve peníze. Pak se řešilo to, že do školství mají přijít odborníci z praxe - ovšem jak se bude řešit nedostatek jejich pedagogické vzdělání? Geniálně! Přece ho budou garantovat ty samé pedagogické fakulty, které tak fatálně selhávají u svého primárního úkolu! Když kvalitně nepřipraví učitele za pět let a stovky studijních hodin, jak by mohly připravit dobré učitele za desítku hodin nějakého doplňujícího kurzu? Ani si nechci představovat, co se stane, až expertům různých oborů budou o rozdělení výukových metod vyprávět doktorandi z peďáku, kteří živého žáka u tabule nikdy neviděli. Tahle "příprava" bude samozřejmě stát další peníze. Stovky milionů sem, stovky milionů tam – začíná se zdát, že to, co má nejhorší výsledky, dostane "za trest" další hromady peněz. Jen minimální odvaha moderátora Platformy přivézt "svého" ministra do úzkých byla očividná. Ministerstvo švihlé chůze se u této přátelské besedy ničeho bát nemuselo.
Naštěstí nejsou všechny vajíčka smradlaví pukavci. Ministr Plaga jedno vajíčko i vybarvil. Tvrdí: „Z úvodního jednání s ministryní financí jsem si odnesl potvrzení vládního závazku a toho, že bude dodržen slib, že v roce 2021 bude průměrný měsíční plat pedagogických pracovníků 45 tisíc korun.“ Průměrný? To znamená, že ti kvalitnější učitelé budou mít třeba i padesát tisíc? Oprava: znamená to, že ti nejdéle sloužící učitelé budou mít třeba i padesát tisíc? Oprava číslo dva: znamená to, že vedoucí Odborů školství a další byrokrati budou mít dvě stě tisíc, aby z toho vznikl takový hezký průměr? Bůhví, koho ministerstvo počítá mezi "pedagogy", protože vždycky když počítá průměrné mzdy ve školství, ukážou se jí takové sumičky, které žádný učitel na své výplatní pásce nenajde. Mimochodem, i tohle vejce může zasmrádnout: školské odbory by totiž byly nejradši, aby veškeré přidané peníze šly do tarifní, tedy závazné složky. Hlavně aby nic nerozděloval ten, kdo je zodpovědný za kvalitu práce školy i za personální otázky s tím spojené (včetně odměňování pracovníků) - tedy ředitel školy. No jakby ne, kvalita učitelské práce je to poslední, co školské odbory zajímá. Koleda, koleda…
Robert Čapek
Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?
První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.
Robert Čapek
Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje
I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)
Robert Čapek
Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!
Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.
Robert Čapek
Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?
Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.
Robert Čapek
Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?
L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.
Robert Čapek
Sotolářova debilizace? Ne, jen eskalace
Zdeněk Sotolář napsal legrační paskvil s názvem „Debilizace ve školství povede k debilizaci vzdělávání“. To je ovšem, pokud si vypůjčím slovník toho pomýleného pána, debilita. Neprobíhá totiž debilizace, ale jen eskalace.
Robert Čapek
Radek Sárközi na cestě lží
Proč ten, kdo mluví za několik tisíc učitelů a desítky ředitelů škol a kdo si pro sebe tuneluje nálepku „prezident pedagogické komory“, není důvěryhodná osoba? Protože lháři nikdo nevěří a Radka Sárköziho jeho lži dohánějí...
Robert Čapek
Malá testová drobnička
Občas česká škola vyvrhne jako velrybu na břeh nějaký test, nad jehož hodnocením zůstává rozum stát. Zdánlivě to nemusí být žádná tragédie, ale ukazuje mnohé.
Robert Čapek
Radek Sárközi, prezident Titaniku
Média během stávky a po ní představují Radka Sárköziho jako prezidenta Pedagogické komory, ne jako šéfa spolku Pedagogická komora. To vzbuzuje dojem, jakoby učitelé měli profesní komoru po vzoru lékařů – což není pravda. Nemají.
Robert Čapek
Stávka učitelů: poučení z krizového vývoje
Stávka učitelů skončila, je čas sebrat padlé a počítat ztráty. Celá ta nešťastná událost nemá vítěze, jen poražené. Viníky jsou jednoznačně odbory a jejich největší podporovatel ve stávce, (falešná) Pedagogická komora - spolek.
Robert Čapek
Ministr Plaga se toho nebojí! Výborně!
Zastánci státních maturit zesilují svůj tlak, sypou písek do soukolí a sabotují, kde a co mohou. Doufejme, že ve svém zpátečnickém jednání úspěšní nebudou. Kvůli kvalitě vzdělávání u nás, kvůli žákům.
Robert Čapek
Když někdo chce vyvracet školní „mýty“ vlastní mytologií aneb když hloupost kvete
Když každý moudřejší ustoupí, potom si hlupáci budou dělat, co se jim zachce. Pro začátek jasné slovo: článek Zuzany Růžičková „Tabu českého školství: základka není pro všechny a hloupé děti existují“ je sám hloupý a plný mýtů.
Robert Čapek
Škola nebo Alcatraz aneb energeťáková prohibice
Proč se žáky pracovat, když se jim věci mohou rovnou zakázat? Proč by učitelé měli být pedagogy, když být dozorcem je o tolik snazší....
Robert Čapek
Český rozhlas, Jana Karvaiová a domácí vzdělávání: švédská trojka? Ruská? Ne, smutná!
Včera mě zaujala věta na jednom f ́óru o domácím vzdělávání „Poslouchám ČR Plus, kde mluví Jana Karvaiova za Pedagogickou komoru o domácím vzděláváni a nestačím se divit.“ A pak jsem se divil i já - a to hodně.
Robert Čapek
Kauza čtyřka
Tak jsme měli v českém vzdělávacím rybníčku další bouři. Ta ukázala velmi chvályhodně, že jsou mnozí rodiče a učitelé ve střehu a když se nepravosti dostanou na denní světlo, dostane se jim náležitého hodnocení.
Robert Čapek
Student gymnázia: hlavním motorem je strach
Již nějakou dobu vedu mailovou korespondenci s jedním (nyní už bývalým) žákem gymnázia. Lépe než bůhvíjak komentovat jeho myšlenky. předávám mu slovo:
Robert Čapek
Granty, doktorandi a konferenční turistika aneb jak se to rýmuje?
V tomto blogu možná ukážu trochu nenápadnou součást vzdělávání. Propojím totiž ve svém zamyšlení tři věci: granty, doktorandy a konferenční turistiku
Robert Čapek
Jeroným Klimeš fackující
Když jsem čekal na připojení, abych si zahrál můj oblíbený Fallout 76, spatřil jsem na obrazovce moderátorku Jílkovou a televizní diskuzi v pořadu Máte slovo, které se týkala agresivity žáků.
Robert Čapek
Scénaristé, držte se svého kopyta!
Stále je to tak, že o vzdělání píše vlastně kdokoliv, ale ta kvalita... Snad vrchol letošních nesmyslů se nakupil v myšlenkách scénaristky Ireny Hejdové.
Robert Čapek
Co se to dítě ve škole vlastně učí?!
Vzhledem tomu, jaké pitomosti se nyní v souvislosti se vzděláním řeší (například zákazy mobilních telefonů), vytrácejí se z diskuze témata mnohem důležitější. Jedním z nich je skryté kurikulum.
předchozí | 1 2 | další |