Obědy zdarma odkryly karty
Nakonec obědy zdarma mít všechny děti nebudou. Proč? Na začátku to přece vypadalo, že zadarmo bude jíst každý, kdo se projde kolem školní jídelny. Nejprve bývalá ministryně Valachová (kdy už se přestane montovat do školství, kterému nerozumí?) přišla s obědy zdarma pro děti v v posledním roce školky a školáky prvního stupně. Pak tomu dal Babiš flek tím, že by krmil školáky až do deváté třídy, načež Valachová přišla s obědem zadarmiko pro celou školku. Já jsme čekal, kdy se objeví návrh pro vysokoškolské menzy zdarma, ale přišlo kyvadlo z druhé strany. Objevily se komentáře typu: "Šunkofleky zdarma pro dcerku či synka topmanažera nadnárodní firmy dotované i z daní prodavače v supermarketu, to by byl opravdu ukázkový příklad průniku černého humoru do sociální politiky." (komentátor HN P. Honzejk) Jakmile se objeví absurdní argumenty, už se na ně nedá racionálně argumentovat, to by měl vědět žák osmé třídy. A tohle, přestože podobné myšlenky byly v různých článcích velmi rozšířené, jsou absurdní argumenty. Když něco platí stát, jsou to peníze boháčů i chudáků. Takže onen "prodavač supermarketu" platí třeba i golfový klub, pokud mu stát přispěje dotací, kde si ten "topmanažer" na rozdíl od prodavače zahraje. Je to klasické odvedení pozornosti jakoby ve jménu "zdravého rozumu", který ovšem ve skutečnosti absentuje. Mimochodem, pokud ten topmanažer sedí například v ČEZU, tak jeho top plat mu onen prodavač platí také. A my všichni. A vůbec, příkladů, kdy chudý prodavač v supermarketu platí něco topmanažerovi, bychom našli kopec. Ale dítě ve škole není manažer nebo prodavač. Ve Finsku, kde jsou obědy zdarma už celá desetiletí, snad nemají prodavače a topmanažery? A to není jediná země s obědy zadarmo. Bohužel, návrh zpracovávalo ministerstvo školství s "umem" sobě vlastním, takže to bylo jako za Valachové: 1) ušilo se to horkou jehlou, 2) na nějaké připomínkování se kašlalo a 3) návrh znamenal nepřiměřený nárůst byrokracie a nákladů. Názory na obědy zdarma ale přišly i "z druhé strany", kde byly souhlasné a schvalující. J. Sláma psal: "Hladové dítě určitě rádo poobědvá a požádá o knedlíky „na víc“. Kuchařky, které pocházejí ze stejné společenské vrstvy, jim je určitě dají. Jako vzpomínku si připomeňme Foglarův román Boj o první msto, kde hladový chlapec se nechal od spolužáků fackovat za housku." Trošku mě zaráží, že se v celé diskuze téměř neobjevila pochybnost, zda by plošné obědy zdarma zvládly školní jídelny. Podle zkušeností na Slovensku byl v některých školách nárůst až o 50%. To by mizerné placený a leckde málo početný personál v některých školách jen těžko zvládl.
Ozval se i "prezident" "Pedagogické komory" Radek Sárkózy ve článku Obědy u nás v Kocourkově. Ano, je to opravdový Kocourkov, když někdo s nebetyčnou drzostí nazve svůj spolek Pedagogická komora, což je reálně název pro profesní komoru učitelů (resp. pedagogů), želbohu u nás nezřízenou. Jestliže učitelé najdou v sobě sílu po vzoru lékařů a právníků a ustaví ji, milý Radek S. tam nebude ani ořezávat tužky, to je jisté. Ale jinak mám z Radka radost, dostal se do novin a když se bude ráno otužovat a jíst mrkev, třeba to bude brzy i na rozhovor. Držím palce! Není těch lidí, co se motají kolem školství, zase tolik, jednou musí vyjít řada i na něho. Na jeho celkem myšlenkově nenáročném textu jsou pozoruhodné některé momenty, které vybírám: A) Ukazuje se, že jakékoliv peníze z MŠMT, které nepůjdou na platy učitelů, budou stiženy Radkovým hněvem. I kdyby měl utrhnout dětem od pusy suchý rohlík, platy učitelů jsou ve školství jediná a hlavní priorita! B) Je tu vysloveno to nejhorší a nejtupější klišé, které se týká sociálně slabých, kteří peníze podle Radka využívají "v horším případě na nákup cigaret nebo alkoholu", C) Další klišé následuje: učitelky ve školách prý "bědují", jak se s jídlem plýtvá. Opravdu? Ale abych nebyl nespravedlivý, text má i světlé okamžiky. Líbí se mi nápad, že rodič v dlouhodobé nebo krátkodobé nouzi prostě a jednoduše deklaruje, že žádá o zaplacení obědů a dítě tyto obědy zdarma zkrátka dostane. No problemo.
Osobně se domnívám, že každý poctivý pedagog musí souhlasit s jakoukoliv věcí, která sníží sociální rozdíly ve školách a vyrovná šance. Od obědů zdarma, přes školní uniformy nebo nepřenášení učení do rodin, kde mnoha žákům chybí potřebné zázemí a podpora. Škola má být férová!
A škola je i od toho, aby se s jídlem neplýtvalo. Děti, které to neumějí, to musí naučit a ty, co to umějí, v jejich chování posilovat. Podle zkušeností ze zahraničí obědy zdarma k šetření přispívají. Je to jen zdánlivý paradox. Zjednodušeně jde o to, že pokud za oběd platíte, škola vydává zaplacenou porci v plné gramáži. Ale pokud je jídlo zdarma, děti dostávají právě a jen to, co sní a o co si řeknou. Jen pomýlená hlava si navíc může myslet, že plýtvání zdroji je záležitost oběda. Pokud to nedělají v rodinách, tak právě učitelé ve školách musí své žáky učit nejen šetřit s jídlem, ale i s vybavením školy, pomůckami a vším, za čím stojí práce druhého i naše vlastní!
Robert Čapek
Děti jsou doma - a co s nimi mají dělat rodiče?
První úkol rodičů je jasný - filtrovat to, co se na některé žáky valí za školy. Být dobrým motivátorem, ale zároveň odmítnout roli dozorce nucených prací nebo pomocného učitele.
Robert Čapek
Děti jsou doma: poučení z krizového vývoje
I mě zalévá pocit spoluúčasti a spolupráce. Nejsem nelida. Ale nesouhlasím s tím, že by nyní mělo nastat období hájení a nemělo by se ukazovat na chyby, které se dějí v současnosti oblasti vzdělávání. Rád i poradím :-)
Robert Čapek
Děti jsou doma II : Vytěžme pozitiva homeschoolingu!
Domácí školáci jsou pro učitele v mnoha ohledech příkladem dobré praxe. Jak to ty maminky dělají, že u přezkoušení leckterý domškolák strčí běžného školáka do kapsy? A to jsme ani netušili, jak aktuální to téma bude.
Robert Čapek
Děti jsou doma. Jak na domácí práci žáků?
Pandemická protiopatření oddělila žáky o učitelů. Mnozí začali panikařit: co přijímačky? Co maturity? Co s učivem? Ale pravidla kvalitní výuky platit nepřestala.
Robert Čapek
Měkká a tvrdá škola - jaká je pravda?
L. Ortová, která se nazývá „tradičním rodičem“, napsala text "Rozhodněte, měkká nebo tvrdá škola", kde opravdu používá podivné označení „měkká“ a „tvrdá“ škola. I pokud na to přistoupíme, zvládla napsat příliš nesmyslů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09
Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...
Soud rozhodne v případu upálení družky. Bylo to italské manželství, říká obžalovaný
Krajský soud v Brně dnes vyhlásí rozhodnutí v případu muže, kterého obžaloba viní z vraždy družky v...
PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?
Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...
Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily
V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...